FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Competopro

»Ko strast postane delo.«

Pravi izziv sodobnega samoupravljanja: »upravljanje« sebe

Čas branja: 3 min
06.11.2019  10:10
Najmanjša enota vsake organizacije je posameznik in najmanjša enota vsakega uspešnega dela je dobro razvita kompetenca. Zato je smiselno, da pri pogovorih o sodobnem samoupravljanju žaromete usmerimo ne le na organizacije in projekte, temveč tudi na posameznike in njihove kompetence.
Pravi izziv sodobnega samoupravljanja: »upravljanje« sebe
Foto: MatjazFaris

Dejanja vsakega od nas so vedno – doma ali na delovnem mestu – usmerjena v zadovoljevanje naših potreb. Želimo si doseči ravnotežje, zadovoljstvo in hkrati prispevati k »višjemu cilju«, torej videti smisel svojih dejanj. Medtem ko je jasno komuniciranje vizije in osmišljanje dela v rokah vodij in organizacije, pa je ustvarjanje ravnotežja in doseganje zadovoljstva v rokah nas, posameznikov.

Pri tem so nam v veliko pomoč naše kompetence – sposobnost opraviti določeno delo. V zvezi s kompetencami je zanimivo to, da jih lahko treniramo. Če vemo, kakšno je želeno končno stanje, in če vemo, kje smo danes, lahko načrtujemo svoj razvoj tako, da bomo dosegli raven, ko bomo z veseljem delali in dosegali rezultate, za katere smo odgovorni. Ko treniramo kompetence, ne »štancamo« proizvodov, ampak omogočimo človeku, da ohrani najboljše od tistega, kar je, razvije svoje potenciale in je pri tem učinkovit.

Katero kompetenco razvijati, da bomo uspešno »upravljali« sebe?

Kaj se »splača« in kaj ne, je odvisno od vsakega posameznika in od tega, kako razvite že ima nekatere kompetence. Na podlagi izkušenj z ocenjevanjem kompetenc ter izvajanjem treningov in delavnic pa tri kompetence še posebej izstopajo po svojih pozitivnih učinkih: obvladovanje stresa, motivacija/osebna energija ter učinkovita komunikacija. Če jih pogledamo malo podrobneje, bomo ugotovili, zakaj so še posebej pomembne, ko govorimo o sodobnem samoupravljanju.

Obvladovanje stresa

Izgorelost in stres sta zanimiva fenomena sodobnega časa. Ljudje so vedno veliko delali in bili na koncu utrujeni – tako je tudi danes. Kdo izgori? Izgori tisti, ki pri velikem vložku energije ne vidi smisla. Ne doživlja zadovoljstva v opravljenem delu. In v modernem času živimo v tako kompleksnem svetu, da nimamo nikoli občutka, da smo eno delo končali, ker nas že čaka naslednje. Veliko ljudi se čisto preprosto ne zmore več regenerirati. To pripelje do izgorevanja.

Ljudje običajno ne ukrepamo, ker zmotno upamo, da se bodo nekatere stvari uredile same od sebe. Mislimo, da ko bomo pridni, delavni, ubogljivi, ravnali v skladu s pravili, da bo potem vse v redu. Treba si je vzeti prosti čas zase, sproti, ves čas, praktično v vsakem trenutku. Ker je ideja, da bomo enkrat vse končali in potem počivali, čista iluzija.

Samoupravljanje nam sicer v primerjavi z bolj hierarhičnimi oblikami dela da več svobode, boljši stik s smislom našega dela in več odgovornosti. A te prednosti lahko v polnosti izkoristimo samo takrat, ko znamo pri sebi prepoznati znamenja pretiranega stresa in učinkovito poskrbeti zase.

Dodatna vsebina ni prikazana, ker niste dovolili prejema piškotkov z zunanjih strežnikov. Spremeni...

Motivacija in osebna energija

V večji svobodi in avtonomiji bomo na delovnem mestu uživali le takrat, ko bomo tudi dovolj motivirani za delo, ki nam je zaupano. Motivirani ljudje z visoko osebno energijo so tisti, ki imajo dovolj izkušenj, da razumejo, da lahko takrat, ko se prebiješ skozi težka življenjska obdobja, upravičeno pričakuješ, da se boš boljše počutil.

To boljše počutje je jamstvo, da je nekaj vredno početi – ne v materialnem smislu, temveč v čustvenem, duhovnem ali celo intelektualnem smislu. Motivirani smo, ko vidimo, da je posledica investicije energije, bolečin in trpljenja smiselna, ker nas pripelje v svet, v katerem želimo živeti in v katerem se dobro počutimo. Pomembno pa je, da razumemo, da dobro počutje pride na koncu, ne na začetku.

Učinkovita komunikacija

Samoupravljanje kljub povezavi z besedama »sam« in »samostojen« vključuje ogromno sodelovanja in komunikacije – trdimo lahko celo, da je učinkovita komunikacija prvi pogoj za uspešen prehod na samoupravljanje v sodobnih organizacijah. A učinkovito komuniciranje je veliko več kot jasno in transparentno prenašanje sporočila. Ko vidimo, da je posledica naše komunikacije (pa če imamo še tako prav) skrhan odnos, je vredno razmisliti o spremembi. Uskladimo se lahko tudi tako, da ne ogrožamo odnosa. In to je stvar komunikacijskih veščin.

Z izpopolnjevanjem veščin komunikacije povečujemo verjetnost, da bomo učinkovito posredovali informacije ter se tako uspešno uskladili s sogovornikom. Bolj ko smo pozorni, da spoštljivo komuniciramo, ob tem upoštevamo sogovornika in mu prilagajmo komunikacijo, večja je verjetnost, da bomo pri tem uspešni. To še ne pomeni, da bomo pri osebi dosegli, da se bo vedla tako, kot mi pričakujemo, ali da bomo razumljeni, kot smo želeli. Drugi bo tako deloval le v primeru, da bo v naših besedah našel nekaj zase. Zato je usklajevanje znotraj komunikacijskega procesa ključno.

Upravljanje sebe je uresničevanje svojih potencialov

V primeru, da razumemo upravljanje sebe kot uresničevanje svojih potencialov skozi razvoj kompetenc, bomo usmerjeni v lastni razvoj. Iskali bomo načine, kako se samoupravljati tako, da razvijamo učinkovita vedenja, s pomočjo katerih bomo uspešno zasledovali postavljene cilje. Samoupravljanje bomo razumeli kot samouresničevanje.

PRO
Članki
Članki (intervju) Močna znamka delodajalca povečuje zadovoljstvo zaposlenih in privablja talente

Močna znamka delodajalca, ki izhaja iz kulture podjetja ter nagovarja tako kandidate kot trenutne in nekdanje zaposlene, je za podjetje...

PRO
Članki
Članki Kaj zares deluje pri iskanju in izboru kadrov?

Z dobrimi kadri lahko premikamo meje mogočega. So največja dodana vrednost in konkurenčna prednost podjetja. So gonilo našega razvoja...

PRO
Članki
Članki Že imate internega coacha, ki spodbuja razvoj potencialov zaposlenih in podjetja?

Inovativno spodbujanje razvoja potenciala in proaktivnosti zaposlenih kot tudi vodstvenega potenciala podjetja