FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Toyotapro

Do okolja prijazni že danes, ne šele jutri

Čas branja: 4 min
07.12.2018  09:00
Nobenih kablov, vtičnic in čakanja, če ni potrebe, le tiha vožnja in skromna poraba - takšna je popolna zelena mobilnost, ki jo pri Toyoti ponujajo že danes
Do okolja prijazni že danes, ne šele jutri

»Zdravi državljani so najbolj dragoceno premoženje, ki ga lahko ima država,« je nekoč dejal sloviti britanski državnik Winston Churchill. Ni se motil, politika mu danes v skrbi za zdravje ljudi še toliko bolj kima, globoko med njenimi prioritetami pa je zelena mobilnost – zdravje je namreč neizogibno povezano z okoljem, v katerem živimo.

V Evropi se prav zato dogajajo pomembne spremembe na področju do okolja prijazne mobilnosti. Do leta 2021 bodo začeli veljati strogi okoljski predpisi, v prihodnje pa se bodo še zaostrili. V mestih, kot so Stuttgart, Hamburg in Düsseldorf, so se že odločili za prepoved prometa za dizelska vozila, podobno razmišljajo v Londonu in Parizu. Meja škodljivih izpustov ogljikovega dioksida iz leta v leto upada, kar avtomobilske proizvajalce sili v razvoj varčnih in učinkovitih pogonskih tehnologij, ki omogočajo mobilnost z manjšo porabo energije in manjšim vplivom na okolje.

Voznik še ni gospodar električnega avta

Zelena mobilnost je brez dvoma v trendu, a kaj, ko ima pozitiven učinek in namen le takrat, ko lahko vozniku ponudi praktično uporabnost brez omejevanja osebne mobilnosti. Električni avtomobil?

Še pred nedavnim se je zdelo, da električni avti zaradi visokih cen in premajhnega dosega še dolgo ne bodo zanimivi za trg, a sta njihov razvoj in obenem širjenje mreže polnilnic prinesla velik napredek. V zadnjih petih letih se je število polnilnic več kot podvojilo, v zeleno se niso odeli le velika mesta in avtocestni križ, ampak tudi nekateri bolj odmaknjeni deli Slovenije.

Še hitreje kot infrastruktura polnilnic pa se razvijajo električni avtomobili, predvsem zmogljivost baterij. Napredek je veličasten, sploh če upoštevamo, da skromni začetki nove dobe segajo v ne prav oddaljeno leto 2010, ko je na trg pripeljal japonsko-francoski trojček v podobi mitsubishija i-miev, citroëna C-zero in peu­geota ion. Malčke je zaradi visoke cene prekril prah, nadaljevanje pa je bilo bolj optimistično. Današnji električni avtomobili imajo precej večje dosege, čas polnjenja pa se je zaradi zmogljivejših polnilnic za nekajkrat skrajšal: z osmih ur na le dobro uro na hitrih polnilnicah. Sodobni električni avtomobili imajo baterijo z zmogljivostjo prek 30 kilovatnih ur in dosegom prek 200 kilometrov med polnjenji.

A vse le ni tako idilično, kot se zdi na prvi pogled. Cena električne energije kot energenta je resda do osemkrat nižja, a ovire s polnjenjem ostajajo zaradi še vedno redkih polnilnih mest, pogosto nedelujočih, dolgega časa polnjenja (klasične polnilnice) ali plačljivosti hitrih polnilnic na avtocestnem križu. Dosegi, torej število prevoženih kilometrov z enim samim polnjenjem, električnih avtomobilov so sicer večji kot pred časom, a so zgolj teoretični, kar zagreni daljše vožnje.

Realni doseg je tako še vedno največja ali vsaj ena največjih zadreg električnih vozil. Čeprav evropska statistika trdi, da 80 odstotkov Evropejcev na dan prevozi le okoli 60 kilometrov, te psihološki občutek kilometrske omejenosti, tako značilen za električne avtomobile, ne spusti kar tako. Dobro načrtovanje vsake poti je tako skoraj nuja, obenem pa so električni avtomobili še vedno precej dražji od klasičnih bencinskih in dizelskih.

Zakaj so hibridi vabljivejši od električnih avtomobilov

Alternativa klasičnim električnim avtomobilom so hibridi in priključni hibridi, ki del poti (med 20 in 50 kilometri) prevozijo le na elektriko, potem pa povelje prevzame bencinski ali dizelski motor.

Toyota je že pred dvema desetletjema orala ledino na področju hibridnih tehnologij, začetnik njene nove hibridne ere pa je bil nenavadni prius. Ko se je rodil, je bil prezgodnji avtomobilski ptič, ki ga ljudje prepogosto niso razumeli, zato je ostal predvsem posebnež s pozitivno vizijo. A časi so se zlagoma spreminjali, naslednji dve generaciji sta priusa uveljavili kot dobro alternativo zgolj bencinskim in dizelskim tekmecem, kar dokazuje tudi skoraj štiri milijone prodanih vozil. Prius četrte generacije je energijsko še bolj učinkovit, poleg tega je postal vozniško zelo prijeten, prostoren in za uporabo zelo preprost avto.

Ne glede na model hibridna vozila odlikujejo zelo majhna poraba goriva, manjši izpusti toplogrednih plinov in tišji, večinoma neslišen tek kombiniranega (hibridnega) motorja. Na prihranek vplivajo številni dejavniki, kot so različna kakovost cest, prometne razmere in slog vožnje, vendar lahko glede na izkušnje uporabnikov prihranite kar med 30 in 40 odstotki goriva. Bencinski motor se izklopi, kadar vozilo miruje, v mestnem tempu pa pogosto deluje le električni motor. Hibridna vozila so do okolja res prijazna izbira, tako hibridni prius v ozračje izpusti kar 37 odstotkov manj ogljikovega dioksida kot primerljivo vozilo z dizelskim motorjem, s čimer seveda pripomore tudi k močno izboljšani kakovosti zraka.

V zadnjem času v različnih oblikah vse bolj vstopajo v ospredje priključni hibridi, saj so se izkazali kot zelo uporabni. Prav tako omogočajo vožnjo brez prilagajanja, saj lahko tečejo le na elektriko, a če nimate možnosti ali časa polniti, vas ne bodo nikoli pustili na cedilu. Priključni hibrid lahko deluje tudi kot klasični hibrid z notranjim polnjenjem baterije, pionirska vloga pa gre tudi tukaj Toyoti – že priusa v tretji generaciji je predstavila z zunanjim polnjenjem oziroma kot plug-in hybrid. Prednost priključnega hibrida je v velikem dosegu baterije, cenejši energiji pa tudi v večjem skupnem dosegu obeh strojev, ki ob rednem polnjenju baterije zagotavlja, da boste posodo za gorivo le redko polnili.

Hibridna vozila gotovo niso modna muha. Občutki pri vožnji, skrb za okolje ter prihranki pri vožnji in vzdrževanju so med glavnimi aduti, s katerimi se lahko pohvalijo. Pri Toyoti s hibridi ohranjajo svoje bistvo – skromno porabo in posledično skromne izpuste –, dodali pa so jim še dokaj živahno vožnjo in nestresno družinsko počutje. Takšnih avtomobilov z njihovo značko bo v prihodnosti še več, Toyota pa s hibridi bolj kot kadarkoli prej dokazuje, da je zmogla uganiti prihodnost. Do okolja prijazne rešitve v obliki hibridov in priključnih hibridov v različnih oblikah ponuja že danes in z njimi pomembno kroji zeleno mobilnosti.

PRO
Članki
Članki 10 stvari, ki jih niste vedeli o hibridih

Ljudje pogosto ne razumejo hibridov, saj med drugim ne vedo, ali jih je treba polniti, oziroma menijo, da ne obstaja pravi model zanje. Ne...

PRO
Članki
Članki Ko iz izpušne cevi priteče voda

Ne, ne gre za odlomek iz kakšnega znanstvenofantastičnega filma ali kakšne komedije, ampak za realnost, ki jo v svet mobilnosti...