FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Posel 2030pro

Blockchain bo prevetril letalsko industrijo

Čas branja: 4 min
31.05.2019  10:32  Dopolnjeno: 31.05.2019 10:40
Z vpeljavo tehnologije veriženja podatkovnih blokov bi letalska industrija na svetovni ravni lahko povečala prihodke in hkrati znižala stroške.
Blockchain bo prevetril letalsko industrijo
Foto: Shutterstock

Tehnologija veriženja podatkovnih blokov si utira pot tudi v letalsko industrijo, saj bi letalske družbe z njeno vpeljavo občutno znižale stroške vzdrževanja letal, izboljšale vpogled v servisno zgodovino posameznega letala in s tem zmanjšale izgube, ki se kopičijo, kadar so letala prizemljena zaradi popravil in nenačrtovanega vzdrževanja. Danes se še vedno veliko informacij o različnih sestavnih delih letala ali sistemih, ki omogočajo varno letenje, zbira ročno oziroma analogno, kar za letalske družbe pomeni velik finančni zalogaj in vzame veliko časa. Podatke, ki razkrivajo zgodovino posameznega letala, zbira v povprečju kar 40 sistemov različnih proizvajalcev letalskih delov, ki si med seboj konkurirajo in tako neradi delijo informacije med seboj. To izkoriščajo tudi preprodajalci rezervnih letalskih delov, ker ne obstaja neki centralni register ali dnevnik vseh dobavljivih letalskih delov. Življenjska doba letala je lahko več desetletij, zato je nujno slediti nadomestnim delom, ki so bili v posamezno letalo vgrajeni, in poznati zgodovino vsakega rezervnega dela, saj se v letala vgrajujejo tudi rabljene komponente.

Tehnologija veriženja podatkovnih blokov je za letalske družbe edinstvena priložnost, saj omogoča digitalno sledljivost vsakega nadomestnega dela, ki bi se izmenjal med preprodajalci letalskih delov in bil nato vgrajen na določeno letalo. Edinstvena tehnologija podatkovnih blokov namreč omogoča, da vsi vpleteni v centralnem registru letalskih rezervnih delov oziroma dnevniku podatkovnih blokov vidijo, kateri letalski nadomestni del je bil izmenjan in med kom. S tem se nadzor nad prodanimi rezervnimi deli decentralizira med akterji na trgu letalskih delov. Poleg tega tehnologija veriženja podatkovnih blokov oziroma blockchain omogoča zapis dodatnih podatkov v samo transakcijo izmenjave rezervnega letalskega dela na podlagi pametnih pogodb. Tako bi lahko, na primer, nekemu motorju letala sledili skozi celotno zgodovino, od proizvodnje do vgradnje v različna letala med njegovo celotno življenjsko dobo, ker bi bili z uporabo tehnologije blockchain omogočeni sledljivost, preglednost pri prodajah in zagotovilo, da so vsi podatki resnični, ker bi se pri vsaki transakciji posameznega dela zapisali v centralni register, iz katerega ni mogoče izbrisati transakcije in pripadajočih podatkov. S tem bi se lahko opustilo tudi drago in časovno zamudno pridobivanje certifikatov za posamezne rezervne dele pri neodvisnih ustanovah, ki zdaj testirajo dele in zagotavljajo varnost posameznega letalskega dela ter preverjajo njegovo celotno zgodovino. Z decentraliziranim nadzorom nad rezervnimi letalskimi deli bi se tako stroški vzdrževanja letal občutno znižali, hkrati pa bi se še povečala varnost vgrajenih delov, ker bi bila njihova celotna zgodovina znana vsem uporabnikom takšnega centralnega registra, ki bi temeljil na tehnologiji blockchain.

Za štiri odstotke večji prihodki

Vpliv tehnologije veriženja podatkovnih blokov na letalsko industrijo, ki je v letu 2018 ustvarila 838 milijard ameriških dolarjev prihodkov, bi bil revolucionaren. Svetovalna družba PwC je v svojih analizah ugotovila, da bi zaradi povečane učinkovitosti, ki bi jo v letalsko panogo prinesla tehnologija veriženja podatkovnih blokov, lahko povečala prihodke celotne panoge za štiri odstotke oziroma 40 milijard dolarjev. Poleg tega bi se znižali stroški, in sicer za kar pet odstotkov ali 3,5 milijarde dolarjev. Zanimanje za novo tehnologijo in prednosti, ki jih prinaša, je zaznati v vseh gospodarskih panogah, ne le letalski. Kar osem izmed deset vprašanih direktorjev družb, ki delujejo na različnih področjih gospodarstva, je za PwC dejalo, da njihovo podjetje proučuje ali pa je že kako drugače povezano s tehnologijo veriženja podatkovnih blokov. Tako tudi vodilni v podjetjih v letalski panogi že razmišljajo o vpeljavi nove tehnologije in izkoriščanju potencialov, ki jih prinaša. Skoraj četrtina direktorjev iz letalske in obrambne industrije, ki so sodelovali v jesenski raziskavi družbe PwC Digital Trust Insights Survey, je dejala, da je tehnologija podatkovnih blokov odločilna za razvoj njihove panoge.

Kako lahko blockchain pomaga

Čeprav so sodobna letala danes tehnološko dovršena, se še vedno veliko podatkov, ki so pomembni, da se posameznemu letalu omogoči letenje, zbira ročno oziroma analogno. Letalo lahko vključuje od nekaj sto tisoč do več milijonov delov, odvisno od njegove velikosti, ki jih mora proizvajalec letala zapisati v register, kar se še vedno velikokrat naredi na roko. Letalske družbe morajo enako narediti pri vzdrževanju letala. Vsak, ki zagotovi letalski del oziroma komponento letala, mora narediti enako. Če posamezen del letala nima sledljive zgodovine, se ne sme vgraditi v letalo, če se prej ne dobi ustrezen certifikat s testiranjem tega dela. Le redko so takšni podatki danes dosegljivi digitalno. To pomeni, da ne moremo v trenutku dobiti celotne slike stanja posameznega letala, njegove zgodovine in zgodovine vanj vgrajenih delov, ker ti podatki niso zbrani digitalno na enem mestu. Poiščejo se lahko le med različnimi sistemi, udeleženci, ki so popravljali oziroma vzdrževali letalo, in se le z veliko raziskovalnega dela ugotovi celotna slika stanja letala. Z uporabo tehnologije veriženja podatkovnih blokov bi letalske družbe lahko v trenutku prišle do podatkov o stanju njihovih letal in vseh delov, ki so bili vanje vgrajeni v večdesetletni zgodovini letala.

Zanimanje in priložnost obstajata

Vpeljava tehnologije veriženja podatkovnih blokov v letalsko industrijo je zahtevna in dolgotrajna naloga, ki pa dolgoročno ponuja zanimive priložnosti in obetavne koristi. Zanimanje med letalskimi družbami obstaja, saj se za novo tehnologijo že zanimajo družbe, kot sta Air France KLM in Lufthansa. Direktor za inovacije pri družbi Air France KLM James Kornberg je za Aviation Today dejal, da si njegova ekipa že utira pot skozi splošno vznesenost nad tehnologijo blockchain in poskušajo najti resnične cilje za novo tehnologijo. Uporaba tehnologije veriženja podatkovnih blokov na ravni celotne letalske panoge je še daleč, vendar že obstajajo pionirji, ki vidijo potencial v njej. Ti lahko pomoč poiščejo tudi pri svetovalni družbi PwC, ki ima veliko izkušenj s sodelovanjem z letalskimi družbami in rešitvami na podlagi tehnologije blockchain, kar se kaže v razvoju njihovega orodja air trace, ki zagotavlja transparentnost v dobaviteljski verigi, kupcem pa vliva zaupanje v kupljene izdelke.