FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Moje financepro

Revija za upravljanje osebnega premoženja

Danes je najlažje ustanoviti podjetje, a najtežje preživeti

Čas branja: 6 min
01.07.2016  16:15
»Zdaj ste mladi, svobodni, zato poskusite čim več različnih stvari in nič se ne bojte, če vam kdaj ne uspe,« je mladim na srce položil podjetnik Iztok Levac iz Subwaya.
Danes je najlažje ustanoviti podjetje, a najtežje preživeti

Petek, zadnji dan Poletne finančne šole za najstnike. Namenjen je bil podjetništvu. Najprej smo se ukvarjali s tem, kako idejo pretvoriti v posel, potem pa predstavili še konkretne podjetniške izkušnje.

Na preži za zaslužkom

Tako kot vsak dan smo se zjutraj dobili na uredništvu revije Moje finance, potem pa se z avtobusom LPP odpeljali za Bežigrad, kjer ima podjetniško svetovalno podjetje Data svojo točko VEM. Čeprav smo bili tokrat malo zgodnji, pa predavateljice in podjetniške svetovalke Bogdane Rejc nismo mogli presenetiti. Kar kipi od energije in to zna prenašati tudi na svoje poslušalce. Nič čudnega, če vemo, da človek kmalu postane takšen, kot so ljudje okoli njega. In Bogdana Rejc je vseskozi v stiku s podjetniki. »Podjetniki so malo ubrisani ljudje, kot petarde, seveda v pozitivnem smislu. Vseskozi govorijo, nehajte jamrati, denar leži na cesti, samo pobrati ga moramo. Vedno razmišljajo, kje bi še lahko kaj zaslužili. Vse jih zanima, so odprti, z lahkoto navezujejo stike. In ko jih vržeš skozi vrata, se vrnejo nazaj skozi okno, samo da dosežejo svoj cilj,« slikovito opisuje podjetnike in dodaja: »Še ko gremo na kavico, gledajo okoli po gostilni, kako bi lahko izboljšali promet. Za kak meter bi podaljšali šank, v kotu dodali še nekaj miz.«

rejec-bogdana-xx.1467381677.jpg.c.960px.jpg

Za ustanovitev podjetja ne potrebuješ novih čevljev

Pa je v teh časih težko ustanoviti podjetje? »Danes je najlažje ustanoviti podjetje, a najtežje preživeti. Včasih si potreboval nove čevlje, da si obhodil vse institucije in si priskrbel papirje, danes to lahko urediš v pol ure.« Toda to ni vse, svari sogovornica: »Največ podjetij umre ravno v prvem letu delovanja, razlog pa je, da se na podjetniško pot premalo pripravijo.« In kako torej začeti? »Poslovni načrt je podlaga za vse. Lahko je tudi na treh straneh, samo da je dobro narejen in da prikazuje realno sliko. Dober trženjski načrt pa je še posebej kralj vseh aktivnosti vsakega podjetnika. Treba je biti izviren, univerzalen, prepoznaven na trgu,« pravi podjetniška svetovalka iz Date, kjer imajo vsak dan opravka z izzivi podjetnikov.

Ne potrebujete rakete

Od kod pa pride ideja? »Ni vam treba tuhtati, kako narediti raketo. Ideje so lahko zelo preproste, samo da ljudem rešujejo kakšne težave ali jim olajšajo njihovo življenje. Nekdo se je recimo spomnil in za poroko namesto riža izdelal riž s papirčki, ki so kot nekakšni metuljčki. Idejo je našel v težavi, da mu je, ko je fotografiral poroke, riž vedno pokvaril fotografije. Metuljčki pa jih polepšajo. Ko so ljudje videli te fotografije, so mnogi, doma in v tujini, hoteli imeti te metuljčke,« je Bogdana Rejc mladim zaupala zgodbo svoje stranke.

In kaj je trenutno podjetniški trend? »Trend je eko in zdravo življenje, samooskrba. Na vsakem balkonu peteršilj, vsak svoj vrt. Razmišljajte v tej smeri.«

Jajček za sprostitev

Je pa vsakemu novemu izdelku treba prilepiti dobro zgodbo. Nič ne pomaga dober izdelek, če zanj nihče ne ve. »Ponudnik preprostega lesenega jajčka zen egg je prek portala za množično financiranje Kickstarter dobil 130 tisoč evrov za povsem preprosto idejo, ki pa je imela zanimivo zgodbo. Ko sem sama videla predstavitev na You Tubu, sem si mislila, kdo je tukaj nor. Človek ziblje lesen jajček sem in tja in ga opazuje. In ozadje? V današnjem času, ko se vsem mudi, ko se ne znamo umiriti, vas to pomiri. Jajce lahko s sabo nesete kamorkoli, in ko začutite, da se morate malo ustaviti, umiriti, sprostiti, ga date na mizo in ga malo zibate sem in tja ter opazujete. Zadeva se je odlično prijela,« navdušeno pripoveduje predavateljica. In kaj še svetuje mladim? »Na posel se dobro pripravite. Treba je razmišljati, vprašati ljudi, ali jim je vaša ideja oziroma izdelek všeč. Če ti prvič ne uspe, nič hudega. Važno je, da se kaj naučiš in greš dalje ter spet poskusiš.«

Prej propadlo, zdaj uspeva

Tega se še kako zaveda mladi podjetnik Iztok Levac. Že kakšno leto in pol je nosilec franšize s sendviči Subway za Slovenijo. Spomnimo, pred leti je z njo pri nas nekdo že poskusil, pa ni šlo, toda to Iztoka ni odvrnilo, da se ne bi spustil v ta posel. Trenutno ima Subway v Sloveniji eno restavracijo, njegov cilj pa je, da jih bo v 20 letih 80. Druga bo že kmalu v središču Ljubljane. Sicer pa franšiza Subway deluje že v 111 državah po svetu in na 45 tisoč lokacijah.

levac-iztok-xx.1467381965.jpg.c.960px.jpg

Poskusil že vse živo

Mlade je Iztok Levac kot vedno sprejel nasmejan in s polno zanimivimi prigodami iz svojega podjetniškega življenja. Okusil ga je že zelo zgodaj. Služiti je začel pri 14 letih. Bil je natakar, potem je delal na bencinskem servisu, inštaliral in servisiral računalnike. Pri 20 letih je v domači Idriji iz nič ustanovil klub za deskarje. »Na začetku nisem bil ravno prida podjetnik, saj sem po preračunu vsega skupaj zaslužil le nekaj deset centov na uro. Toda z vsako stvarjo sem se naučil nekaj novega,« pripoveduje Iztok Levac.

Potem je prišel na vrsto pokrit skejtarski park Urban Roof. »Naša ideja je bila, da hočemo v Ljubljani imeti skejtarski park. S kolegi smo šli po Evropi in pregledali, kaj je že na trgu, in kmalu ugotovili, da se s tem ne da preživeti. Toda mi smo ga hoteli narediti, vprašanje je bilo le, kako, da bo donosen. Razmišljali smo o dodatnih vsebinah. Tako smo v dvorano dodali plezalne steze, plesne tečaje, pa še trgovino za opremo za skejtarje in bar,« razlaga mladi podjetnik. Kljub težkim časom v letu 2008 jim je uspelo pridobiti tudi 50 tisoč evrov sponzorskih sredstev za opremo, park pa so zmontirali kar sami. »Zadeva še danes deluje, vendar pa je naša začetna ekipa pred dvema letoma posel predala drugim in odšla vsak po svoje novim izzivom naproti.«

Najprej pozitivno presenečenje, potem pa ...

Kmalu zatem se je začel ukvarjati s prevzemom franšize Subway. Na začetku je bilo kar precej težav in izzivov. Prvi je bil, kako najti pravo lokacijo. »To je ključno, ko imaš opravka s končnimi porabniki. Mi smo si najbolj želeli središče Ljubljane, vendar smo se potem odločili za Bežigrad, kjer je tudi velik potencial. V treh tednih smo morali opremiti lokal. Na začetku nam je šlo zelo dobro, imeli smo po 300 strank na dan, kar nas je zelo pozitivno presenetilo. Potem pa je začelo malo upadati. Kaj narediti? Začeli smo ponujati nekatere ugodnosti in se intenzivno ukvarjati s promocijo. Osredotočili smo se na okolico našega lokala, začeli smo deliti letake, se povezali z akrobatoma Filipom in Blažem, bili na nekaterih prireditvah ter se povezali z nekaterimi društvi in klubi. Stvar se je spet obrnila navzgor in raste, toda vseskozi je treba biti aktiven.«

Otrpnete ali iščete rešitve?

In kaj na podlagi svojih podjetniških izkušenj svetuje mladim?

»V podjetništvu je zelo pomembno, da znate hitro iskati rešitve. Težav je vedno veliko in pomembno je, kako se nanje odzivamo, kako jih rešujemo. Kako nam delajo možgani, ko pride do krize. Ali nas zajame panika ali jih rešujemo s pozitivnim pristopom. In tukaj so zelo pomembne tudi izkušnje.« Pomembno je tudi, da ste v podjetništvu učinkoviti, dodaja: »Vsak ima samo določeno količino energije, zato je pomembno, kako jo izkoristimo. V kopici obveznosti se moramo osredotočiti na tiste, ki nam prinašajo večjo korist od vloženega truda.«

Pa ne pozabite še na nekaj! »Poskusite čim več stvari, zdaj ste mladi in svobodni. Nič se ne bojte, sploh, če vam kdaj ne uspe, poskusite znova in bodite vztrajni. Sam sem se največ naučil ravno takrat, ko mi nekaj ni uspelo. Delajte res to, kar se vam zdi, da je prav, ne pa to, kar nekje piše ali kar nekdo hoče od vas. Vsake stvari se lotite strastno in vložite vanjo ves svoj trud, saj bližnjic pri podjetništvu ni. O vsaki stvari si ustvarite svoje mnenje, tudi če informacije slišite v šoli ali od ljudi, ki jim zaupate. O vsem poskušajte razmišljati tudi malo po svoje.«

Konec prve poletne finančne šole

Tako se je po petih dneh prijetnega druženja s 25 mladimi, željnimi novih znanj, in res vrhunskimi strokovnjaki različnih področij iztekla prva Poletna finančna šola za najstnike. Obiskali smo finančno svetovalno hišo Vezovišek & Partnerji, kjer sta nam predavala Mitja in Ana Vezovišek, potem Triglav Sklade, kjer sta za delnice mlade navdušila Mojca Ivanc in Roman Zidarn, pa obiskali Sberbank, kjer nas je z zanimivimi finančnimi nasveti pričakal Roman Budna. Tretji dan je bil potrošniško obarvan, saj je bil z nami Miran Varga, ki je mlade očaral s praktičnimi nasveti o spletnem nakupovanju, s trženjskimi triki pa jih je seznanil marketinški guru Aleš Lisac. Četrtek je minil v iskanju prvih študentskih zaslužkov s predavateljico Vesno Miloševič Zupančič, o izbiri primernega poklica pa je govorila kadrovska strokovnjakinja Laura Smrekar. Današnji podjetniški dan sta mladim orisala še Bogdana Rejc iz Date in Iztok Levac iz Subwaya.

Vsem se želimo na reviji Moje finance lepo zahvaliti, da so bili del naše zgodbe. Skupaj z mladimi smo resnično uživali vsak dan nekje drugje. Prepričan sem, da smo jim skupaj dali dobro popotnico za življenje, in to me tudi osebno zelo veseli! Hvala tudi vsem podpornikom projekta. Se vidimo spet prihodnje leto!

poletna-financna-sola-xx.1467382029.jpg.n.960px.jpg

Janez Lenardič: »Današnji podjetniški dan mi je bil zelo všeč, saj bi tudi sam rad v prihodnjih letih ustvaril svoje podjetje. Nimam pa še prave ideje. Vse skupaj, kar sem slišal, mi je razširilo obzorja, kako delujejo in razmišljajo podjetniki.«

lenardic-janez-xx.1467381546.jpg.c.360px.jpg

Aleks Andoljšek: »Všeč mi je bilo, kako je predavateljica dobro razložila, kako odpreti podjetje, in naštela vse pogoje in stroške. Še posebej pa mi je bila zanimiva zgodba podjetnika in kako je zdaj Subwayu uspelo odpreti franšizo potem, ko se prvič to ni izšlo.«

andoljsek-aleks-xx.1467381582.jpg.c.360px.jpg

Jakob Gal Frankovič: »Kot podjetnik moraš biti pozoren na različne pasti, še posebej, da se držiš zakonodaje. Zelo zanimivi so mi bili praktični podjetniški nasveti. Dobro je, da smo veliko slišati tudi o podjetniških napakah, da vemo, na kaj vse je treba paziti, ko odpreš svoje podjetje. Podjetnik nam je dal tudi nekaj zelo praktičnih trženjskih nasvetov.«

frankovic-jakob-gal01-xx.1467381510.jpg.c.960px.jpg

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
PRO
Članki
Članki Ideja za odlično darilo – knjiga o finančni pismenosti

Vas praznični nakupi daril za sorodnike in prijatelje še čakajo? Kako najti primerno darilo, da bo imelo pravo vrednost, bo uporabno in...

PRO
Članki
Članki 5 aplikacij, ki vam pomagajo bolje ravnati z denarjem

Namen finančnih aplikacij za pametne telefone je, da nam pomagajo vzpostaviti nadzor nad potrošnjo in posledično povečati prihranke ter...

PRO
Članki
Članki Dilema staršev: Kupiti otroku avto ali ne?

Prvi večji nakup vaših otrok je odlična priložnost, da mladim privzgojite začeten, a pomemben odmerek finančne kulture.

PRO
Članki
Članki Aleš Lisac: Kaj moram spremeniti, da bom imel več denarja?

Trženjski guru, kot označujejo Aleša Lisca, je kot najstnik v srednji šoli sramežljivo zardeval pred šolsko tablo, danes pa vsak dan...

PRO
Članki
Članki Pet strokovnjakov, ki vam pokažejo, kako otroke naučiti ravnati z denarjem

Za vas bomo v nekaj predavanjih strnili več kot 90 let skupnih strokovnih izkušenj najboljših strokovnjakov.

PRO
Članki
Članki Edini slovenski projekt finančnega opismenjevanja mladih zdaj poleg učiteljev vabi tudi starše

Mladi bodo za uspeh morali znati ne le zaslužiti, temveč tudi ravnati z denarjem.

PRO
Članki
Članki 7. dan mojih financ: Kaj bo z nepremičninami in kam vložiti denar?

Nizke obrestne mere so nepremičnine in delnice pripeljale na rekordne vrednosti. Stave so visoke, tveganja pa vsak dan večja. Kaj...