FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Sodobno bančništvopro

Slovenski fintech na novo določa prožnost nakupovanja

Čas branja: 4 min
22.11.2019  11:28
O tem, kako finančna tehnologija vnaša oprijemljive koristi v vrednostno verigo, smo se pogovarjali z Jankom Medjo, direktorjem podjetja Leanpay, ki zagotavlja digitalizirano obročno plačevanje, ter Robertom Srako, izvršnim direktorjem za IT pri vodilnem tehničnem trgovcu Big Bang.
Slovenski fintech na novo določa prožnost nakupovanja
Janko Medja, direktor pri podjetju Leanpay (levo), in Robert Sraka, izvršni direktor za IT, Big Bang (desno)

Plačilne kartice, hitra potrošniška posojila, kreditne kartice in druga plačilna sredstva so že vrsto let oblike plačevanja. Zakaj vključiti še eno – Leanpay? Kje je dodana vrednost in za koga?

Medja: Poslanstvo Leanpaya je omogočiti najpreprostejši nakup trajnih dobrin na obroke na prodajnem mestu, fizičnem ali spletnem. Leanpay omogoča obročni nakup v minutah – brez vnaprejšnje potrebe po izdaji kartice, obiskih bank, pristopninah ali članarinah. Za kupca je dodana vrednost v enostavni izkušnji pridobitve limita in razporeditvi večjega nakupa na daljše obdobje. Trgovec med drugim zmanjša število prekinjenih nakupov, poenostavi postopke za svoje zaposlene in optimizira stroške.

Sraka: Dejstvo je, da samo s ceno danes ni mogoče tekmovati. Številne raziskave potrjujejo, da sta za kupca ob nakupih pri določenem trgovcu pomembna dva vidika: udobnost izkušnje in odnos. K udobnosti izkušnje pripomorejo tudi nova plačilna sredstva, posebej takšna, ki so v celoti digitalizirana rešitev. Vse te rešitve omogočajo tudi poenostavitev poslovnih procesov in seveda gradnjo odnosa s kupci.

Banka Slovenije je pred nedavnim močno zaostrila pravila igre pri (potrošniških) posojilih bank in s tem precej ljudi naredila za posojilno nesposobne. Kakšne učinke pričakujete na trgu?

Medja: Po začetnem šoku se bodo ljudje gotovo pozanimali o nebančni ponudbi na trgu. Trenutno je najboljša možnost za pridobitev posojila zunaj bank eden od ponudnikov, ki jim je izdala licenco Republika Slovenije. To licenco za potrošniško kreditiranje ima tudi Leanpay. Upam, da bodo ljudje kot ponudnika izbrali resna podjetja, ki se kljub temu, da niso banke in da zanje novi sklep Banke Slovenije ne velja, držijo vseh zakonskih določb in načel odgovornega posojanja. To seveda upošteva Leanpay: po eni strani bomo na voljo tudi segmentom trga, ki jim je ta sklep omejil posojila bank, po drugi pa bomo odobravali obročna plačila odgovorno – že do zdaj smo bili, na primer, pri nekaterih merilih odobravanja strožji od bank.

Sraka: Bolj kot učinek potrošniških posojil nas zanima razpoloženje kupcev, tudi z vidika napovedi manjše gospodarske rasti ali celo recesije. Vsekakor pa je za nas kreditiranje pomembno, ker omogoča kupcem enakomernejšo razporeditev obremenitve na daljše obdobje in s tem lažji nakup izdelkov. Naš cilj je, da tudi v prihodnje kupcem omogočimo različne oblike financiranja.

Veliko se govori o fintechu, Amazonu, Uberju, Revolutu in drugih samorogih, ki na novo opredeljujejo svoje panoge in tekmece bodisi kupijo bodisi spravijo na rob obstoja. Je res vse tako črno in bomo čez nekaj let vsi le še stranke teh tehnoloških mastodonov?

Medja: Glede črnih scenarijev sem zadržan – v zgodovini je veliko več podjetij, tudi gigantov, propadlo, kot pa preživelo zgolj 30 let. Trg se stalno prilagaja – mali igralci in majhni trgi imajo prednost zaradi prilagodljivosti in nadoknadijo tehnološko zamudo. Pri obročnih plačilih je na eni strani temelj dobro poznavanje kupca in dobra presoja tveganja, na drugi pa za samega kupca dobra (velikokrat lokalna) uporabniška izkušnja in zaupanje v storitev, ki jo izbere, na primer z vidika skrbi za osebne podatke.

Sraka: Splet je nedvomno spremenil trgovino kot panogo in jo dejansko naredil globalno, a kaže se tudi nasprotni trend in nekateri spletni trgovci že odpirajo svoje trgovine. Ekonomija obsega je zelo pomembna in v tem smislu imajo globalni igralci prednost, prednost lokalnih ponudnikov pa je lahko v odnosu, ki ga zgradijo s kupcem, tudi v obliki svetovanja, pomoči in storitev, prilagojenih lokalnemu okolju.

Je obročno plačevanje enakovredno preostalim oblikam, na primer lizingu, ali gre bolj za izhod v sili, ki ga kupci neradi uporabijo?

Medja: Ljudje so navajeni, da za avto, tečaj angleščine ... plačajo v mesečnih obrokih. Nimamo pa te navade še pri vseh skupinah produktov in ponekod nas je celo sram kupiti na obroke, češ saj si lahko privoščim. A nakup na obroke ni samo za tiste, ki si brez tega večjega nakupa ne morejo privoščiti, ampak tudi za tiste, ki si želijo preudarnega načrtovanja družinskih financ, večje predvidljivosti in stabilnosti po mesecih.

Sraka: Živimo v času, ko lahko mobilni telefon stane tudi do 1.500 evrov. Tega si pred 15 leti najbrž nihče ne bi upal napovedati. Tudi drugi izdelki postajajo dražji in večji, na primer televizorji ali hladilniki. Mnogi kupci te opreme ne želijo plačati v enkratnem znesku, zato je obročno plačevanje nekaj samoumevnega.

Kako Leanpay v kontekstu trgovcev sploh deluje – kdo vse je vključen v vrednostno verigo?

Medja: Leanpay je na eni strani tesno povezan s trgovcem, na drugi pa je kljub samostojni licenci in novostim, ki jih prinaša, povezan tudi s finančnim trgom in sodeluje tako z bankami kot drugimi finančnimi institucijami. Za banke je, na primer, zelo težko na hitro uvesti novo tehnologijo, nov proces, v čemer je dober fintech – Leanpay je s tega stališča »digitalni domorodec« in prinaša prilagodljivost, enostavno uporabniško digitalno izkušnjo in fokus. Po drugi strani pa banka v sodelovanje prinese znanje glede regulative, dolgoročnosti in stabilnosti poslovanja, je eden izmed virov likvidnosti in ponavadi zelo zaupanja vredna institucija.

Sraka: Mi kot trgovec smo na koncu te verige. Kupcem želimo zagotoviti čim več možnosti za financiranje nakupov, saj s tem povečujemo možnost, da se bo kupec odločil za nakup pri nas in mu bomo lahko ponudili optimalne naprave za njegove potrebe. S tem s kupci, o tem smo prepričani, vzpostavljamo globlji odnos in seveda zaupanje. Sodelovanje ponudnika financiranja s tradicionalno banko, kot v primeru Leanpaya, je za vse udeležence v verigi element kredibilnosti. Za nas ni pomembno zgolj to, da kupcem omogočimo nove oblike financiranja, temveč tudi, da so te varne za kupca in za nas kot trgovca ter da povečujejo učinkovitost procesov.

Delež oglaševalskega kolača, ki letno roma v digitalno smer, je po ocenah, saj zanesljivega podatka ni, v Sloveniji okoli 10-odstoten. Kako je s spletno trgovino in plačevanjem prek spleta?

Medja: V fizičnih trgovinah ljudje še vedno opravijo največ nakupov. Podobno so imele pred leti banke največ stika z ljudmi v poslovalnicah, ki so seveda daleč najdražji kanal, a danes se razmerje že počasi obrača v digitalni svet. V trgovini so trendi enaki in spletna trgovina raste nadpovprečno hitro. Kupcu moramo povsod zagotoviti najboljšo izkušnjo.

Sraka: Lahko rečem, da je prostora za razvoj digitalnih prodajnih kanalov še precej. Razlogi za relativno nerazvitost so različni, še zdaleč ne v izključni domeni trgovcev. Slovenija je majhna, ljudje še zmeraj radi obiskujejo trgovske centre. Eden od izzivov, ki smo si jih v Big Bangu zapisali med strateške, je prav razvoj spletne trgovine in povečevanje deleža prihodkov iz tega naslova.

Kaj načrtujete v prihodnje?

Medja: Leanpay bo v Sloveniji svojo energijo vlagal v izboljšanje uporabniške izkušnje tako za kupce kot trgovce in najhitreje razvijal najboljšo prakso pri plačilih na obroke. Kot podjetje, v katero je posredno vložil tudi European Investment Fund, si bomo prizadevali za krepitev v regiji, hkrati pa poskušali domače znanje, ki ga razvijamo, prenesti tudi na velike trge, kot sta, recimo, Nemčija in Velika Britanija – tam so nekatere banke namreč že izrazile zanimanje za sodelovanje z nami na področju kreditiranja obročnih plačil.

Sraka: Big Bang je letos že začel uresničevati novo strategijo, ki vključuje prenovo trgovin v povsem novem konceptu z zabavno in celostno izkušnjo. Sočasno s prenovo trgovin Big Bang nadgrajuje tudi svojo navzočnost na spletu. V prihodnjih dneh bo zaživel prenovljen spletni center, s katerim želimo izboljšati uporabniško izkušnjo kupcev. Na področju spletne prodaje v strateškem obdobju ciljamo na dvomestne stopnje rasti. V pripravi sta tudi nadgradnja platforme za dobavitelje in poslovne uporabnike ter širitev ponudbe.

Vsebino omogoča podjetje LeanPay d.o.o.
PRO
Članki
Članki Neprivlačne obrestne mere, omejitve kreditiranja in fintech izzivalci. Kje bodo banke iskale prihodke?

»Kot bančniki ne moremo ustvarjati nekih eksotičnih produktov, hkrati pa so tudi pri tradicionalnih vse večje zahteve, da dokažemo, da...

PRO
Članki
Članki Bo fintech počasi izgubil prednost pred bankami?

Banke, tudi slovenske, počasi vendarle posnemajo storitve, ki so jih začela uvajati fintech podjetja – več o tem preberite v...