Slovenska fintech disrupcija: Platforma za instantne nakupe na obroke v poslovalnicah in na spletu

Čas branja: 4 min
14.06.2019  02:39
Alternativne metode plačevanja so se na trgu pojavile predvsem kot odgovor na drugačne potrebe kupcev, ki pri nakupih iščejo hitrejše, varnejše, priročnejše in bolj mobilne plačilne metode.
Slovenska fintech disrupcija: Platforma za instantne nakupe na obroke v poslovalnicah in na spletu

V zadnjih nekaj letih so podjetja v segmentu plačilnega prometa počasi gradila ekosistem, ki spodbuja digitalna plačila in je usmerjen k zmanjševanju uporabe gotovine. To je bilo mogoče predvsem z uporabo novih tehnologij, ki prinašajo izboljšanje uporabniške izkušnje, za kar so si prizadevali tako tradicionalni finančni in bančni akterji kot novi igralci fintecha, ki uporabljajo nove tehnologije za učinkovitejše ponujanje finančnih storitev.

PwC ocenjuje, da se bo leta 2020 na minuto lahko izvedlo do milijona negotovinskih transakcij. Tako fintech podjetja kot novi igralci v industriji so velika grožnja za tradicionalno plačilno poslovanje in resna grožnja številnim tradicionalnim finančnim akterjem. Dodatne spodbude fintech podjetjem namenja tudi EU, ki želi spodbuditi instrumente za negotovinska plačila ter hkrati povečati varnostne zahteve in spodbuditi konkurenco. V preteklosti so nova tehnološka podjetja naletela na visoke ovire pri vstopu na trge, ki so jih ščitila uveljavljena podjetja, kar pa se je v zadnjih nekaj letih spremenilo in odprlo možnosti številnim tehnološkim inovacijam v prostoru finančnih storitev.

Velika tehnološka podjetja prinašajo novo, digitalno izkušnjo

Ker so današnje stranke navajene na digitalne izkušnje, ki jih ponujajo podjetja, kot so Google, Amazon, Facebook in Apple, pričakujejo enako raven izkušenj od svojih ponudnikov finančnih storitev. Fintech s pomočjo rešitev, ki lahko bolje zadovoljijo potrebe strank, ponuja boljšo dostopnost, večje udobje uporabe in precej bolj prilagojene izdelke. Tako fintech uspeva, kjer finančni industriji ni uspelo.

Eden takšnih primerov je fintech revolucija plačilnega prometa, ki je v zadnjih nekaj letih doživela nekaj velikih sprememb. Do nedavnega so banke in druge vrste finančnih institucij določale pravila igre. Toda v sedanjem kontekstu, v katerem je fintech revolucioniral bančno industrijo, se bodo stvari bistveno spremenile. Tako fintech razvija kombinacijo finančnih storitev, spletnih transakcij in naprednih analitičnih zmožnosti.

Plačilne aplikacije na vzhodu, mobilne banke s kritično maso na zahodu

Posledično so v Aziji plačilne aplikacije način življenja za več kot milijardo uporabnikov. Aplikacije za plačila so povezane tudi s storitvami e-trgovine, klepeta in prevozov, ki jih ponujajo podjetja, kot so Alibaba in Tencent na Kitajskem in Grab v jugovzhodni Aziji. Na zahodu pa mobilno bančništvo dosega kritično maso, saj ima že polovica Američanov mobilno banko na svojih telefonih. To so seveda zaznala velika tehnološka podjetja. Tako je Apple pred nekaj meseci predstavil »svojo« kreditno kartico, sicer izdano pod okriljem bančnega velikana Goldman Sachs. Medtem tudi Facebook pripravlja lastno plačilno storitev, ki uporabnikom omogoča nakup vstopnic in poravnavo računov.

Obročno odplačevanje za nakupe na spletu ali v trgovinah

Ena izmed alternativnih metod plačevanja, ki beleži skokovito rast, je tudi financiranje na prodajnih mestih (Global Point-of-Sale Financing). Trgovci in finančne institucije ponujajo posojila v trenutku nakupa, ali na spletu ali v trgovinah. Hkrati tradicionalne kreditne kartice postajajo vse manj priljubljene med mlajšimi kupci, kar je ustvarilo novo tržno nišno financiranje na prodajnih mestih oz. financiranja na POS-terminalih. Trenutno je to najbolj vroče področje v Fintechu z več kot 500 milijoni dolarjev naložb v zadnjih šestih mesecih. Po pričakovanjih je večino omenjenih naložb v ZDA, kjer je nov tržni segment ocenjen na 391 milijarde dolarjev (filene.org), Evropa pa je v precejšnjem zaostanku.

“Podatki industrije predvidevajo, da bo v letu 2019 55 odstotkov vseh spletnih transakcij po svetu izvedenih z uporabo alternativnih plačilnih metod. Rast je posledica tega, da kupci spreminjajo svoje plačilne navade, ki jim tehnološke rešitve, kot so PayPal, Apple Pay in ne nazadnje LeanPay, znajo prisluhniti,” je prepričan Miša Živić, ustanovitelj LeanPaya, platforme za instantne nakupe na obroke tako v poslovalnicah kot na spletu.

... brez potrebe po plačilnih listah in drugih dokumentih

“Prihajamo v obdobje, ko digitalno plačevanje ne bo le ena od možnosti, ampak bo prava možnost, zato se bo treba približati kupcu,” meni Nina Rogač iz podjetja iStyle, kjer so obročne nakupe prek spleta svojim kupcem predstavili lani: “Velikokrat je med nami krožila šala, da moraš za nakup na obroke včasih pustiti ledvico. A odkar sodelujemo z LeanPay, ne samo da ne zahtevamo ledvic, tudi plačilnih list in drugih dokumentov ne. Tako je postopek občutno hitrejši in bolj preprost pa tudi bolj oseben za stranko.”