FINANCEpro - Povezujemo oglaševalce s poslovno javnostjo. Kaj je to? Toyotapro

Ko iz izpušne cevi priteče voda

Čas branja: 3 min
21.09.2018  13:27  Dopolnjeno: 06.12.2018 13:30
Ne, ne gre za odlomek iz kakšnega znanstvenofantastičnega filma ali kakšne komedije, ampak za realnost, ki jo v svet mobilnosti prinašajo vozila na vodikove gorivne celice.
Ko iz izpušne cevi priteče voda
Foto: Press

Motorji z notranjim izgorevanjem se kljub naraščajočim cenam nafte zdijo nedotakljivi, a ker strokovnjaki ob tem opozarjajo na hudo krizo, ki naj bi jo v okolju povzročila klasična motorna goriva, avtomobilska industrija intenzivno išče alternativne vire pogona vozil. Kaj porečete na avtomobil, ki vam namesto smradu in škodljivih emisij iz izpušne cevi natoči vodo za zalivanje vrta ali trate?

V nasprotju z dozdajšnjo prakso, ki je prednostni pomen dajala predvsem stalno naraščajoči moči motorjev, je zdaj v ospredju radikalno zmanjšanje porabe fosilnih goriv in zato predvsem občutno zmanjšanje izpustov ogljikovega dioksida. Avtomobilska industrija zato vsako leto vlaga milijarde evrov v razvoj novih, zelenih tehnologij, z njimi pa poskuša doseči cilje, ujeti novo, mlajšo generacijo kupcev, ki je okoljsko bolj ozaveščena kot stare, in hkrati znižatii stroške avtomobila ter s tem zadržati svoj položaj na trgu. Končni cilj je enak – zmanjševanje izpustov ogljikovega dioksida. Vendar so poti do tega cilja številne.

Vodik kot gorivo prihodnosti

Med alternativnimi viri pogona vozil trenutno najbolje kaže hibridom in elektriki, vendar pa možnosti še zdaleč nista edini. Zanimiva so tudi vozila z vodikovimi gorivnimi celicami, ki so dejansko neke vrste električna vozila, le da elektriko za svoje delovanje dobivajo drugače.

Vodik je namreč plin brez barve in vonja, v naravi pa ni v čisti obliki, zato ga je treba pridobivati, denimo iz premoga, zemeljskega plina, vode ali biomase. Proces vključuje tudi rabo električne energije. V drugi fazi, v gorivnih celicah, pa vodik in zrak ustvarjata električno energijo. Vodik in kisik se pri tem vežeta, edini stranski produkt v procesu pa je voda. Prednost te tehnologije je velik doseg med polnjenji, in sicer več kot 500 kilometrov (večina električnih vozil ima doseg okoli 200 kilometrov), in triminutno polnjenje (pri električnih prek običajnih vtičnic vsaj šest ur).

O vodiku se sicer že dolgo govori kot o gorivu prihodnosti, vendar pa je ta bitko proti dizelskemu gorivu in bencinu vselej izgubil – tudi zaradi majhnega števila polnilnic in njihove visoke cene. V zadnjem desetletju so se tekmi zelo resno pridružili hibridi, pred nedavnim pa tudi povsem električna vozila, zato smo na vodik malodane pozabili. A to bi bila velika napaka, saj se vodik v iskanju alternativ fosilnim gorivom vse bolj dokazuje. V pogon na vodikove gorivne celice močno verjame tudi Toyota, sicer znana kot največji svetovni proizvajalec hibridnih vozil.

Toyotin mirai vnovič narekuje trende

Kot rečeno je na tem področju posebno prodorna Toyota, ki je na trg že poslala model mirai, v katerem se vodikovo gorivo pretvarja v elektriko. Mirai v japonščini pomeni »prihodnost«, avtomobil pa je tehnični presežek in za nekatere po priusu največja inovacija zadnjega desetletja – deluje na vodik, kot stranski produkt pa namesto škodljivih plinov proizvaja vodo. Toyotina limuzina izrazitih potez prednjega dela in zadka ter predvsem sodobne in uporabne tehnike je sicer rezultat 23 let razvojnih konceptov pri tej znamki, vsak od njih je imel zmogljivejše gorivne celice z večjo energijsko gostoto ter bolj zmogljive (zatesnjene in sposobne doseči višji tlak) posode za vodik. Mirai naj bi bil po mnenju Toyote znanilec razreda električnih vozil, ki so namenjena vožnjam na dolge razdalje, njene gorivne celice pa so prve na svetu brez vlažilnika, zato so lažje, cenejše in manjše.

V vožnji toyota mirai z gorivnimi celicami, ki vodikovo gorivo pretvarjajo v elektriko, že danes deluje prepričljivo. Vozi se kot klasičen električni avto s samodejnim menjalnikom, prostora je veliko na prednjih sedežih in na zadnji klopi, dolg prtljažnik pa je razmeroma plitek in sprejme 361 litrov prtljage. Motor s 114 kilovati oziroma 154 konji zaradi obilnega navora, ki je na voljo od starta, neslišno in zelo živahno pospešuje. Končne zmogljivosti so primerljive z dvolitrskimi dizelskimi motorji, občutek za volanom pa je pri pospeševanju še boljši.

Namesto saj iz izpuha vozila teče destilirana voda

Voznik ob tem dobi sodobno in prestižno okolje limuzine, ki se z nenavadnimi oblikami ujema s karoserijo, inženirji pa so jo opremili tudi z najsodobnejšimi varnostnimi sistemi. Za volanom zeva praznina kot v priusu, na sredinski konzoli je velik zaslon na dotik, nad njim pa manjši zaslon, ki prikazuje podatke o hitrosti, dosegu in potovalnem računalniku. Mirai pa je še posebno prepričljiv med zavoji, kjer zaradi zelo nizkega težišča odlično drži smer in se natančno odziva na ukaze voznika, predvsem pa dobro skriva veliko maso. Baterija zmogljivosti 6,4 kilovatne ure pri tem shranjuje elektriko, pridobljeno pri zaviranju, in deluje kot posrednik med gorivnimi celicami in električnim motorjem.

Dve posodi za vodikovo gorivo z debelimi stenami iz ogljikovih vlaken je pod tlakom 700 barov mogoče napolniti s petimi kilogrami vodika. Na sto kilometrov toyota mirai porabi 0,76 kilograma vodikovega goriva, 20 kubičnih metrov zraka, odpadni produkt pa je 8,1 litra destilirane vode. Ta ne vsebuje nobenih strupenih snovi ali kemikalij, po okusu sicer ni ravno najboljša, vendar je čista, tako da jo lahko izpustite kjerkoli, tudi na vrtu, trati …

PRO
Članki
Članki Do okolja prijazni že danes, ne šele jutri

Nobenih kablov, vtičnic in čakanja, če ni potrebe, le tiha vožnja in skromna poraba - takšna je popolna zelena mobilnost, ki jo pri...

PRO
Članki
Članki 10 stvari, ki jih niste vedeli o hibridih

Ljudje pogosto ne razumejo hibridov, saj med drugim ne vedo, ali jih je treba polniti, oziroma menijo, da ne obstaja pravi model zanje. Ne...