Zanesljivi samuraji, ki ljudem služijo že slabo stoletje

Čas branja: 5 min
16.10.2017  00:41
Japonska Toyota je v svetu avtomobilizma sinonim za vzdržljivost, robustnost in zanesljivost, enake odlike pa že od ustanovitve naprej krasijo tudi njena dostavna vozila.
Zanesljivi samuraji, ki ljudem služijo že slabo stoletje

Ob besedi samuraj pred nami zraste pojava spretnega in neustrašnega bojevnika, odetega v čvrst oklep, ki mu do živega pride le lasten meč. Nepopustljiva bojevniška kasta samurajev je Japonski vladala polnih 700 let, bolj kot lastno življenje pa jim je bila pomembna čast.

A ta ni bila vse, samuraje sta odlikovala tudi poslušnost in vdanost svojemu gospodarju, ki so mu brezpogojno služili do konca svojega življenja. Japonska tradicija je tudi zaradi samurajev prežeta z vrednotami, kot so odličnost, kakovost in zanesljivost, vse to pa so s že s prvim tovornim modelom G1 daljnega leta 1935 vdahnili tudi pri Toyoti.

Od avtomatskih statev do tovornjaka

Začetkom zgodovine znamke Toyota bi sicer lahko sledili celo stoletje nazaj, ko je Sakichi Toyoda ustanovil podjetje Toyoda. S svojim sinom je sredi dvajsetih let prejšnjega stoletja razvil prve avtomatske statve na svetu. Njegov sin Kiichiro Toyoda je leta 1929 odšel v Anglijo, kjer je z največjo tovarno tekstilnih strojev na svetu Platt Brothers & Co. podpisal pogodbo o prodaji patenta.

Na poti domov se je ustavil še v ZDA, kjer si je ustvaril sliko o tem kako funkcionira avtomobilska industrija in se odločil, da bo tudi sam izdeloval avtomobile. Z denarjem od tekstilnega patenta si je zagotovil začetni kapital za izdelavo prve serije vozil.

Kiichiro je v okviru očetovega podjetja v začetku 30-ih let prejšnjega stoletja oblikoval oddelek z ekipo inženirjev, a je moral svoj prvotni načrt, da bi izdeloval osebna vozila, zaradi grozeče vojne spremeniti. Preusmeril se je v izdelavo tovornih vozil in leta 1935 po nekaj več kot šestih mesecih razvoja predstavil model G1.

Zgodbo o uspehu je začel pisati G1

Skoraj šest metrov dolgi tovornjak je tako postal prvi serijski izdelek znamke Toyoda, za njegov pogon pa je skrbel 3,4-litrski vrstni šestvaljnik z močjo 65 »konjev«. V slabem letu dni so jih izdelali okrog 400, kmalu zatem pa se je Kiichiro znova posvetil konstruiranju osebnega avtomobila.

V okviru javnega razpisa so takrat začeli iskati tudi ime znamke, konec avgusta 1937 pa je bila izbrana Toyota. Delno zaradi priimka ustanovitelja delno pa tudi zato, ker se ime zapiše z osmimi potezami čopiča, osem pa je na Japonskem srečna številka. Jeseni so začeli serijsko izdelovati osebna vozila, a na svoj začetek v obliki tovornega modela G1 pri Toyoti niso nikoli pozabili, kar je v prihodnjih desetletjih potrdila pestra ponudba dostavnikov in poltovornjakov.

Lahki toyoace za težka bremena

Že kmalu po drugi svetovni vojni so se pri Toyoti namreč posvetili tudi lahkim gospodarskim vozilom, kupcem pa so predstavili predhodnika vseh današnjih proace modelov. Dostavnik sprva poimenovan SKB je v dolžino meril 4,3 metra, čeprav težak le 1.200 kilogramov pa je njegova največja dovoljena masa znašala 2,3 tone. Leta 1957 je Toyotin lahki in vsestranski dostavnik dobil ime toyoace, za njegov pogon pa je skrbel 1,0-litrski bencinski motor s 30 »konji« moči.

Kar pet generacij vsestransko nadarjenega modela hiace

Hkrati s hiluxom se je Toyota pri dostavnikih oprijela imena hiace, ki je v različnih oblikah uporabnikom zvesto služil v kar petih generacijah. Kot neverjetno vzdržljiv in nezahteven 'kombi' se je hiace prikupil mnogim lastnikom ter se usidral v domala vse kotičke sveta, še danes pa starejše generacije lahko srečamo v raznih oblikah: kot klasični dostavnik za prevoz tovora, potnikov ali obojega, minibus, avtodom, poltovornjak, reševalno, gasilsko in taxi vozilo ter s kratko ali podaljšano karoserijo.

Hiace je sredi 90ih let prejšnjega stoletja znal prepričati tudi zahtevne evropske kupce. Škatlasti obliki navkljub so ga na Stari celini proslavili trpežno podvozje, zanesljivi pogon in vzdržljivost, zaradi česar je kljub špartansko urejenem delovnem okolju kot kak samuraj odlično služil svojemu lastniku. Takrat še izrazito azijski hiace je bil do leta 2004 skozi naše oči le multitalentirani zvezdnik, ki smo si ga lahko ogledali med drvenjem po ozkih ulicah v kakšnem filmu, z njegovo zadnjo generacijo leta 2004 pa je Toyota nastopila tudi na slovenskem trgu. Njegova glavna aduta sta bila predvsem Toyotina zanesljivost in nizka cena.

Dostavnik neštetih talentov osvojil tudi Evropo

Ker so Evropo sčasoma obnoreli hibridi med osebnimi avtomobili in dostavniki, so vodilni proizvajalci začeli resno razmišljati o dostavnikih kot o možni alternativi udobnega prevoza večjega števila ljudi. Do tedaj veljavna stroga pravila o izdelavi kombijev so se hitro spremenila. Prej delovni stroji so postali prijaznejši, do tedaj edini pravi zadnji pogon je začel nadomeščati prednji, listnate vzmeti so odstopile prostor vijačnim, toge preme so nadomestile poltoge, pri potniških različicah pa kar posamične obese.

Do uporabnikov in potnikov vse bolj prijazne so postajale tudi kabine, saj je golo pločevino prekrila plastika, klopi so nadomestili sedeži, tudi materiali so postali prijetnejši na otip in prijaznejši na pogled, svoj pomen pa je začela dobivati tudi ergonomija voznikovega delovnega okolja. Dostavniki so si v očeh svojih kupcev in uporabnikov urno zgradili povsem nov imidž, meja med njimi in osebnimi avtomobili pa se je dodobra zabrisala.

Proace piše povsem novo poglavje

Sodobnim trendom danes sledi tudi Toyota, v evropski kompaktni srednji segment tovornih in potniških kombijev pa so vstopili z modelom proace. Ponudba je res temeljita, proace se lahko pohvali tudi z izjemno uporabnostjo, sodobno tehniko in udobjem, ki je blizu enoprostorcem.

Proace je neprekosljiv tudi z vidika petletne garancije brez omejitve kilometrov, pohvalen je tudi servisni interval dve leti ali 40 tisoč kilometrov, Toyotinega novodobnega samuraja pa odlikuje še pet zvezdic na preizkusnem trčenju EuroNCAP.

Mnoge nagrade različnih svetovnih avtomobilskih združenj kot tudi izborov potrošnikov kažejo na to da, Toyota še vedno nadvse spretno krmili med zahtevami sodobnih kupcev, pa naj gre za segment osebnih ali pa gospodarskih vozil. Samuraji iz dežele vzhajajočega sonca bodo tako tudi v 21. stoletju še naprej vdano služili svojim gospodarjem, ti pa jim bodo vračali z naklonjenostjo starih prijateljev.